donderdag 11 April DTW2019 versterkt de basis en blijft zich richten op technologie als oplosser van vraagstukken

Mede dankzij een sterkere samenwerking met FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, is de Dutch Technology Week dit jaar groter dan ooit. Dat is vooral zichtbaar in nieuwe events in onder meer Tilburg, Breda, Delft en Nijmegen. “Het hart van de week, die dit jaar van 20 tot en met 25 mei plaatsvindt , is nog steeds in Brainport Eindhoven, wat logisch is gezien de ontstaansgeschiedenis, maar de verbinding met andere tech-regio’s is opgevoerd”, zegt projectmanager Monique de Wit van Dutch Technology Week (DTW). “Steeds meer partijen vinden ons.”

Onder het motto “Make Tech Yours” hebben FME en DTW een campagne op touw gezet om Nederland ‘techwijs’ te maken. “Het mooie is dat dit ons helpt bij het meer ‘Dutch’ maken van de week.” Onder aan de streep blijft de centrale boodschap hetzelfde, benadrukt De Wit: “De Dutch Technology Week is er om de positieve kant van technologie als oplosser van vraagstukken te laten zien.”

Grote landelijke events, met ook gasten uit heel Nederland, organiseren hun bijeenkomst ook steeds meer tijdens de DTW. De Wit: “Direct na de grote opening in de grote hallen van Brainport Industries Campus vindt het jaarlijkse event van het Techniekpact plaats. Een mooie gelegenheid voor de top van industrieel Nederland om kennis te maken met BIC en het high-tech ecosysteem van de Brainport regio, voor zover ze hier natuurlijk niet al kind aan huis zijn.”

Nieuw tijdens deze DTW-editie zijn verder Female Tech Heroes op de High Tech Campus, het Smart Industry Zuid event, TNO’s semicon innovation day in Delft en Startups-to-Watch, het jaarlijkse event waarmee Innovation Origins via de uitreiking van de Gerard & Anton Awards de startups in het zonnetje zet. Daarnaast is er, vanwege de naderende Europese verkiezingen, een debat met politici over innovatie, digitalisering en de daarvoor benodigde skills.

Naast de nieuwe elementen zijn er vanzelfsprekend ook weer de vertrouwde succesnummers. Monique de Wit: “de allerbelangrijkste daarbij is en blijft de High Tech Ontdekkingsroute. Op de slotdag van de DTW, zaterdag 25 mei, zet de high-tech industrie op diverse plekken de deuren open voor geïnteresseerd publiek. Dat gebeurt dit jaar zowel binnen als buiten Brainport Eindhoven. Dus naast de vijf hotspots in deze regio – BIC, Strijp-T, Philips Best, Hapert en Helmond – krijgen we ook ontdekkingsroutes in Assen, Delft/Zoetermeer, Nijmegen, Oss en Tilburg. Dat is echt iets om nu al naar uit te kijken. En dat vind ik niet alleen, want traditioneel komt ongeveer de helft van ons totaalbezoek op juist deze dag af.”

Vaste prik deze dag is dat het telkens om samenwerkingen gaat. “Tussen bedrijven onderling, maar ook tussen bedrijven en het onderwijs, wat bijvoorbeeld bij BIC heel goed zichtbaar is. Die ontdekkingsroute is echt een verbindend element. En events als “Game ON” in Breda of de ecomarathon en techniekweek in Oss sluiten daar vervolgens direct op aan.”

De Wit is ook trots om Google vrijwel de hele week terug te zien met een mobiele digitale werkplaats, waar met name mkb’ers en kleine zelfstandigen hun digitale skills kunnen laten bijspijkeren. “Dat past ook goed binnen de “Make Tech Yours”-inspanningen, die tot doel hebben om Nederland digitaal wijzer te maken. Daarvoor zijn onder meer een cursus AI, de industrietops en diverse events voor het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs ingericht.” Een andere vaste partner waarmee de samenwerking wordt uitgebreid is JetNet, de organisatie die tot doel heeft om jongeren met techniek in verbinding te brengen. De bekende mbo-on-tech-tour bezoeken aan bedrijven komen terug, net als Night of the Nerds. “Dat event, vooral gericht op het basisonderwijs, krijgt een broertje: Mission Tech, speciaal voor het basis onderwijs. En of dat in een behoefte voorziet? “Ja zeker, Mission Tech is zo goed als uitverkocht!”

Bij de opening, op maandag 20 mei, zullen studententeams een belangrijke rol spelen. InMotion uit Eindhoven en Team Forze uit Delft krijgen het podium, net als Tessie Hartjes, oud-lid van studententeam Blue Jay en momenteel verantwoordelijk voor sales bij Lightyear. “Vorig jaar lag de nadruk op skills in het algemeen, nu staan de future skills echt op podium.”

Wat ondertussen exact blijft zoals het was is QuizNightXL. “Never change a winning team, dat gaat hier helemaal op. We zouden dit event in het Klokgebouw makkelijk twee keer zo groot kunnen maken, maar vooralsnog laten we het bij het bestaande concept. Dat is namelijk al supergaaf.”

 

(bron: Innovation Origins)

Nieuws