donderdag 21 Maart Technologie & ondernemen in Golden Lightbulb Challenge

Een toetsenbord dat burn-out klachten kan constateren, nog voor de stressklachten echt merkbaar worden. Dat is Kayle Knops, student elektrotechniek aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), aan het ontwikkelen. Hij neemt deel aan de Golden Lightbulb Challenge, een wedstrijd die door de TU/e georganiseerd wordt om bedrijvigheid te stimuleren. “Daar heb ik geleerd om de zakelijke kant van een product ontwikkelen serieuzer te nemen.”

Kayle Knops heeft zes weken lang een intensief traject van seminars en workshops gevolgd. Alle facetten van ondernemen kwamen aan bod, van marketing tot belastingen en bedrijfsvormen. Hij begon ongeveer drie jaar geleden met het ontwikkelen van een toetsenbord met drukgevoelige knopjes. “Eerst ontwikkelde ik in het geheim de hardware, het toetsenbord zelf, en de software om de gegevens die het toetsenbord verzamelt op te halen. Daarna heb ik er een patent op aangevraagd en ben ik naar buiten gekomen.”

In eerste instantie dacht Knops dat drukgevoelige toetsenbord te gebruiken bij games. “Hoe harder je het knopje indrukt, hoe harder je loopt.” De techniek werkt namelijk als volgt. Knops: “Ik heb een spoeltje, een winding van draden, gemaakt in de printplaat van een toetsenbord. Dat spoeltje heeft een bepaalde inductie, een soort complexe weerstand. Wanneer iemand een knopje indrukt, komt er meer metaal in de buurt van het spoeltje waardoor de inductie verandert. Zo kan een programma berekenen hoe ver het knopje is ingedrukt en dus hoe hard iemand drukt.”

GEZONDHEIDSZORG

Later bleek dat deze techniek ook in een hele andere sector goed van pas zou kunnen komen. “Door deze techniek kun je veel nauwkeuriger zien hoe mensen typen. Met softwareprogramma’s kun je zo profielen van mensen opbouwen”, legt Knops uit. “Aan de hand van hoe mensen typen, kun je zien wat voor emoties ze hebben. Ik probeer dan nog een stap verder te gaan door te kijken of ik vanuit de emoties ook kan zien of iemand gestrest bezig is.” Het doel is dan volgens Knops dat werkgevers preventief maatregelen kunnen nemen om burn-outs tegen te gaan.

Er is ook nog een derde toepassing van de techniek, namelijk authenticatie. “Een toetsenbord kan dan een profiel opbouwen aan de hand van hoe iemand typt.” Dat is volgens Knops per persoon uniek. “Dus wanneer iemand anders jouw laptop gebruikt, weer de computer dat het iemand anders is.” Het werkt ongeveer hetzelfde als een vingerafdruk of gezichtsherkenning, al is het veel lastiger te kopiëren. “Het gaat hierbij om kleine verschillen die met het blote oog niet te zien zijn.”

GOLDEN LIGHTBULB CHALLENGE

Een groot deel van de techniek had Knops al ontwikkeld toen hij een half jaar geleden ‘naar buiten kwam’ met zijn idee. Al snel startte Knops met de Golden Lightbulb Challenge. In de eerste en tweede ronde sleepte hij prijzen in de wacht. De prijzen voor de derde ronde worden begin april uitgereikt. In de derde ronde heeft hij verschillende seminars en workshops gevolgd. “De seminars waren vaak wat algemeen. Pas als ik later door ging vragen en echt in gesprek ging met de expert dan kwam ik tot echt nuttige inzichten.”

Niet alleen de experts uit het vakgebied en de professoren die de seminars en workshops gaven, waren volgens Knops waardevol. “Op een gegeven moment werd de groep deelnemers ook steeds hechter. We zoeken elkaar nu echt op en sparren over zaken waar we tegenaan lopen.”

ZAKELIJKE KANT ONTWIKKELEN

Tijdens de challenge heeft hij zich vooral gericht op het ontwikkelen van de zakelijke kant. Het product was zo goed als klaar, maar dan moet het nog verkocht worden. “Ik richtte me in eerste instantie veel op gaming, maar kwam er tijdens de Golden Lightbulb Challenge achter dat er veel meer kansen liggen in de gezondheidszorg”, vertelt Knops. “Ik ga nu een stresssensor maken.”

CONCURRENTIE

Knops is niet de enige die met drukgevoelige toetsenborden bezig is. Al zegt hij wel de enige te zijn die het op deze manier aanpakt. “Er bestaat een techniek waarbij er licht wordt geschenen op de binnenkant van een knopje, een soort prisma. Hoe harder het terugkaatst, hoe harder het knopje wordt ingedrukt.” Maar deze techniek is volgens Knops veel duurder dan de manier waarop hij de drukgevoeligheid meet. “De draadjes die ik nodig heb voor de spoel, worden namelijk in een andere vorm ook al op een printplaat gemaakt. Daarom kunnen de productiekosten veel lager blijven.”

PARTNERS

De bachelor student is al met verschillende bedrijven in gesprek die interesse hebben in het product. “Burn-outs kosten bedrijven heel veel geld, ongeveer 2,5 miljard per jaar”, stelt Knops. “Voor grote bedrijven als ASML, Philips en Rabobank kan het dus heel nuttig zijn om met de toetsenborden te kunnen voorspellen welke afdelingen het heel druk hebben. Zodat zij er al iets aan kunnen doen voordat mensen met stressgerelateerde klachten thuis zitten.”

Knops berekent dat, bij een afname van de klachten met tien procent, bedrijven de ontwikkelkosten om binnen één jaar hebben terugverdiend. “Het is dus de bedoeling de techniek met een groter bedrijf te ontwikkelen zodat ik het daarna ook als kant-en-klare oplossing aan mkb’ers kan verkopen.” Knops is nu met verschillende partijen, zoals een toetsenbordfabrikant, een AI consultancy bedrijf en een datawetenschapper in gesprek over de mogelijkheden om stressklachten te voorspellen via het toetsenbord. “De software ontwikkelen gaat het beste met een groot bedrijf als partner. Zij hebben namelijk de expertise, geld en mensen om het mee uit te proberen in huis.”

TEAMLEDEN

Knops is, naast partners, ook bezig een team om zich heen te bouwen. “Ik ben een techneut, maar zoek dus iemand die meer in de businesskant, zoals sales en marketing, zit”, vertelt Knops. “Ik kan het gewoon niet allemaal in mijn eentje doen, zeker niet als ik wil groeien als bedrijf.” De eerste stap heeft hij hierin al gezet. “Ik ben nu aan het kijken hoe de samenwerking verloopt met een jongen die ik al sinds de middelbare school ken. Hij heeft veel ervaring met het opbouwen van netwerken.”

Ontwikkeling en groei, daar is Knops vooral mee bezig. Hij heeft het ondernemersgevoel te pakken en probeert zijn eigen product op de markt te zetten. Een weg die niet zonder slag of stoot verloopt, maar die volgens hem wel heel leerzaam is.

Kennismaken met andere studenten en hun teams? Dat kan bij een aantal events tijdens de Dutch Technology Week 2019.

Bron: Innovation Origins

Nieuws